گزارش آخر هفته 1 اردیبهشت1402

????انجمن پویش در هفته‌ای که گذشت….

گزارش این هفته را اختصاص داده‌ایم به موضوع کلاس مهارت‌های زندگی کودکان‌مان. در این هفته موضوع مهمی کار شده که در کلاس‌های رسمی کودکان در هرجایی، کمتر به آن پرداخته می‌شود.

🔅نوشته صمیمانه زیر را به قلم فاطمه حسینی، مربی مهارت‌های زندگی کودکان، می‌خوانیم.

✨امروز تو زنگ مهارتهای زندگی رفتیم سراغ یه موضوعی که خیلی دربارش صحبت نمیشه ولی چقدررررمهم و لازمه؛ خود مراقبتی جنسی، این موضوع توی جامعه خیلی تابو هست و نه بچه ها و نه خانواده هاشون درباره این موضوع صحبت نمی کنن و هیچ آموزشی هم به بچه ها داده نمیشه و این خیلی بده.

امروز درباره این موضوع مهم صحبت کردم و البته با واکنشهای غیر طبیعی، خنده ها، چشم بستنا، گوش گرفتنا و تعجب کردنا هم مواجه شدم اما کارمو ادامه دادم و با شوخی های بامزه و تجربیات بقیه و خودم سعی کردم بهش جلوه طبیعی بدم. مواردی که بهش پرداختم این موارد بود:

– تعریف عمومی و خصوصی

-کارکردهای هر کدام از اعضای بدن

– اندامهای خصوصی بدن کدام ها هستند

– اندام خصوصی یعنی چه؟ (کسی نبینه، کسی لمس نکنه، کسی دست نزنه بهش)

– افراد مجاز چه کسانی هستند؟

– اگر کسی خواست دست بزند چکار کنیم؟ (به افراد مجاز اطلاع بدیم، بگیم نه تو حق نداری دست بزنی، از اون محل و اون شخص دور بشیم، جیغ و داد بزنیم تا بقیه متوجه بشن، به افراد غیر مجاز اجازه بغل کردن، بوسیدن، لمس کردن ندیم)

– یادگیری اسامی علمی اندام های خصوصی بدن

– تاکید بر نواحی قرمز (خصوصی) با بلندخوانی کتابهای آموزش مراقبت جنسی

در جلسه با نوجوانان هم درباره همین موضوعات به اضافه بلوغ و نشانه های آن صحبت شد و نوجوانان از تجربیاتشون در زمان بلوغ صحبت کردن.

✨ امروز برای من روز خیلی جالب و پر مفهومی بود چون درباره یه موضوعی به بچه ها اطلاعات دادم که اصلا دربارش نمیدونستن و به عنوان کسی که اولین بار این موضوعات رو به این بچه ها میگه و اونا اولین باره که دارن از من می شنون حس خوبی داشتم. با هم گپ و گفت کردیم و بچه ها از ناگفته هاشون برام گفتن؛ همون حرفایی که نمی تونستن به کسی بگن و از این نظر خوشحال بودم که بهم اعتماد کردن و باهام راحت بودن.

نویسنده: فاطمه حسینی، مربی مهارت‌های زندگی کودکان.