خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان، یک بحران جهانی است. ممکن است در هر منطقه‌ای، زنان و دخترانی باشند که در خطر به سرمی‌برند. در سراسر جهان، درگیری‌ها، بلایای طبیعی مرتبط با آب و هوا، ناامنی غذایی و نقض حقوق بشر، خشونت علیه زنان را تشدید می‌کند. بیش از 70 درصد از زنان، خشونت جنسیتی را در برخی شرایط بحرانی تجربه کرده‌اند. همچنین در کشورهای ثروتمند و فقیر، تعصب جنسیتی به اعمال خشونت علیه زنان و دختران دامن زده است.

?️در اغلب موارد، خشونت علیه زنان به دلیل شرم، ترس از برچسب‌زنی، تهدید عاملان و ناکارآمدی سیستم قضایی گزارش نمی‌شود. همه‌گیری کووید-19، با تمام انزوا و فاصله‌گذاری‌های موجود، خشونت غیرقابل مشاهده را ممکن ساخته است. در چنین وضعیتی زنان و دختران، خود را در قرنطینه با متجاوزان، بی‌پناه و تنها می‌یابند. در تمام نقاط جهان، خطوط کمکی برای رسیدگی به خشونت علیه زنان شاهد افزایش گزارش‌ها بوده است.

?️حقوق بشر زنان از جمله حق امنیت، کرامت، برابری و عدالت از جمله اصول اساسی حقوق بین‌الملل است. چنان که می‌دانیم رهبری و ایمنی زنان، با همه تنوع آن، نقش حیاتی در پیشرفت اقتصادی، رفاه جامعه، بهداشت و آموزش کودکان و غیره ایفا می‌کند. تداوم حیات بشر، مستلزم رعایت حقوق بشر زنان است و در صورت تضییع این حقوق، همه انسان‌ها آسیب خواهند دید. اما جای امیدواری است. در سال‌های اخیر دستاوردهای زیادی برای پیشگیری و کاهش خشونت علیه زنان و دختران حاصل شده است. در حال حاضر چالش پیش‌رو، گسترش تلاش‌های جهانی و ایجاد تغییر در زندگی تعداد بیشتری از افراد است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که خدمات ضروری برای زنان در هر سنی قابل دسترس باشد. ما باید از محیط‌های آنلاین و غیرحضوری حمایت کنیم که در آن زنان بتوانند با آرامش خیال در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند.

?️فرصت‌های جدیدی در حال ایجاد است. تابستان گذشته، به عنوان بخشی از تعهد 40 میلیارد دلاری به زنان و دختران جهان، انجمن برابری نسل‌ها “ائتلاف اقدام برای خشونت مبتنی بر جنسیت” را راه اندازی کرد. این ائتلاف، طیف وسیعی از گروه‌های زنان و سایرین را گرد هم ‌آورد؛ جوانان، جامعه مدنی، نهادهای مذهبی و بشردوستانه، بخش خصوصی، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عضو سازمان ملل. در این راستا تعهدات مالی و سیاست ملموس و ابتکارات بزرگ‌تری نیز در سایر زمینه‌های حیاتی از قبیل خدمات پشتیبانی بازماندگان، چارچوب‌های قانونی و منابع بیشتر برای سازمان‌های مردمی وجود خواهد داشت.

امروز، به مناسبت روز جهانی منع خشونت نیز امیدهای هیجان‌انگیزی به وجود می‌آید. در این برنامه سالانه، طرحی با عنوان “16 روز فعالیت علیه خشونت مبتنی بر جنسیت” آغاز می‌شود؛ مجموعه‌ای از رویدادها با هدف ایجاد تغییر واقعی. برای سال 2021 نیز موضوع طرح چنین است: “جهان را نارنجی کنید: اکنون به خشونت علیه زنان پایان دهید!” رنگ نارنجی، نماد آینده‌ای روشن‌تر و عاری از خشونت است.

?️لازم به یادآوری است که در روزهای مختلف ماه نوامبر، مناسبت‌هایی با مضمون خشونت، نامگذاری شده است. و این بدان معناست که نباید صرفا در این ماه به فکر کاهش یا عدم خشونت باشیم، بلکه لازم است در تمام سال به این مسئله توجه کنیم و درصدد ایجاد تغییر در زندگی کودکان و زنان برآییم، زندگی را در سراسر جهان بهتر و روشن‌تر سازیم تا جهانی عاری از خشونت داشته باشیم. به امید آن روز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *