روز جهانی مبارزه با کار کودکان

سازمان بین المللی کار (ILO)، در سال 2002، روز ۱۲ ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان تعیین کرد. از آن زمان تا کنون هرساله تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد با گرامیداشت این تاریخ می کوشند تا آگاهی عمومی پیرامون لزوم لغو و حذف کار کودکان را ارتقا دهند. همچنین این مناسبت فرصتی برای تشویق و ترغیب افراد، سازمانها و دولتها برای اقدام علیه کار کودکان و پایان بخشیدن به این معضل در سرتاسر جهان است.

امسال همزمان با بیست و یکمین روز جهانی مبارزه با کار کودکان، سازمان بین المللی کار همچون سالیان گذشته، میزبان چندین رویداد است که بر اهمیت پایان دادن به کار کودکان تأکید می کند و در این راستا با راه اندازی کمپینی تحت عنوان “هفته اقدام علیه کار کودکان” برای افزایش آگاهی بیشتر در مورد بی‌عدالتی کار کودکان و اقدام علیه این موضوع برنامه ریزی کرده است.

کار کودک همواره موضوعی نگران کننده بوده است زیرا کودکی و معصومیت کودکان را از بین می برد و آنها را از داشتن دوران کودکی عادی و معمول محروم می کند. در بسیاری از موارد، تحمیل شرایط استثماری کار بر کودکان به طور بالقوه می تواند خطرناک باشد و پیامدهایی زیانبار و اغلب جبران ناپذیر به بار آورد. افزون بر این، به کار گماردن کودکان، مراحل طبیعی رشد و تکامل فیزیکی و روانی آنها را دچار اختلال میکند و از این رو تهدیدی جدی محسوب می شود.

حمایت و پاسداشت این مناسبت جهانی، بهانه ای است برای درک این ضرورت ویژه که مبارزه با معضل کار کودکان به عنوان اولویتی مهم باید در برنامه های کلان دولتها قرار بگیرد تا هدف اصلی که حذف کامل این معضل است محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *