مدرسه محلی‌ست برای رشد و تفکر نه محلی برای کنترل و نظارت

(واکنش به تفاهم نامه پلیس و وزارت آموزش و پرورش )

ما، به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی حمایت از کودکان کار و بازمانده از تحصیل، نگرانی عمیق خود را نسبت به مفاد تفاهم‌نامه‌ی اخیر میان پلیس و وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌داریم.
این تفاهم‌نامه، با وجود اهداف ظاهراً مثبت، زمینه‌ساز ورود نگاه امنیتی به نهاد آموزش و تربیت کودکان است؛ نهادی که باید مامن امن، آزاد و انسانی برای همه‌ی کودکان، به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر، باشد.
تجربه‌ی میدانی ما نشان داده که کودکان
بیش از هر چیز نیازمند حمایت اجتماعی، درک شرایط و سیاست‌های بازگشت به آموزش هستند، نه حضور نهادهای انتظامی که می‌تواند حس تهدید و طرد را در آنان تقویت کند.

تاکید بر نگرانی نسبت به ورود نهادهای امنیتی به فضای آموزشی :

ما باور داریم که حضور ساختاری پلیس در مدارس، حتی تحت عنوان همکاری فرهنگی یا آموزشی، می‌تواند به تغییر ماهیت نهاد آموزش بینجامد. مدرسه باید فضایی باشد برای رشد، تفکر انتقادی، تجربه‌گری و تربیت شهروندانی آگاه نه محلی برای نظارت و کنترل.
ورود پلیس به نهاد آموزش، نه تنها به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و افزایش ترس و بی‌اعتمادی میان کودکان و نهادهای رسمی شود.
ما خواستار:
۱- بازنگری در مفاد تفاهم‌نامه با مشارکت نهادهای تخصصی حوزه‌ی کودک،
۲- اعمال شفافیت کامل در اجرای آن و نظارت عمومی بر فرایندها،
۳- توجه به کرامت انسانی کودکان و پرهیز از امنیتی‌سازی فضاهای آموزشی هستیم.
امنیت واقعی، از مسیر آموزش فراگیر، عدالت اجتماعی و احترام به حقوق کودکان می‌گذرد، نه از راه نهادینه کردن ترس در کلاس‌های درس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *