معمار و مدافع انسانیت

?توران میرهادی را اغلب با نام مادر علم و تربیت نوین می‌شناسند. استادی که ۶۰ سال، جسورانه در مسیر طراحی و اجرای ایده‌های جدید برای کودکان، خارج از سنت‌های آموزشی غالب کوشید. تعلیم و تربیت برای او نه به مثابه یک شغل، بلکه به مثابه الگویی از منش و شیوه رفتاری آمیخته با شوق تعریف می‌شد. سپری شدن ایام جوانی میرهادی با ویرانه‌های جنگ جهانی دوم و بعدها از دست دادن‌های مکرر اعضای خانواده، اراده‌اش را برای ساختن جهانی آکنده از صلح، نشانه نگرفت. این را می‌توان در تجربه داوطلبی او در اروپای پس از جنگ و کوشش بی‌وقفه‌اش برای بنیان‌گذاری مدرسه فرهاد، شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان یافت. توران میرهادی، بدون شک از پایه‌گذاران نهاد کودکی در ایران است و اندیشه‌های خلاقانه او در ضمیر و کنش مروجان و دغدغه‌مندان اصلی آموزش کودکان، جاری است.

?اما توران میرهادی شخصیتی فراتر از نام مبدع آموزش و پرورش نوین در ایران است. او را می‌توان در وجهی وسیع‌تر، معمار و مدافع انسانیت دانست که با واقع‌بینی به بازسازی انسان اسیر و دردمند حوادث می‌پردازد. انسان مدرن در هزارتوی مسائل بیش از هر چیز، نیازمند ترمیم عمیق روانی از جانب بزرگانی است که با نگاهی انتقادی به وضع موجود، پیام‌آور انگیزه و امیدند و او را به «تبدیل کردن غم بزرگ به کار بزرگ» دعوت می‌کنند.

?داستان زندگی و نگاه تربیتی خانم میرهادی اغلب در قالب گفتگو در کتاب‌های گوناگونی چون “صلح را باید از کودکی آموخت”، “گفتگو با زمان” و “مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران”، به چاپ رسیده است. یکی از کتاب‌های او با عنوان “توران دختر ایران” توسط مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سال 1396 منتشر و بعدها مستند کوتاهی از آن ساخته شد.

? مستند توران خانم در سال 1397 به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرطهماسب، با موضوع زندگینامه و فعالیت‌های خانم توران میرهادی به اکران درآمد که تماشای آن به تمامی خوانندگان توصیه می‌شود. به بهانه این دعوت، انجمن دوستداران کودک پویش در دومین تجربه از نشست مجازی تحلیل فیلم و مستند، مفتخر است تا با فرزند ایشان، خانم پندار خمارلو به گفتگو بنشیند. احتراما از تمامی مخاطبین دعوت می‌شود تا در این نشست که در روز چهارشنبه 29 مرداد ماه از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود، حضور یابند. امید است حضور مغتنم شما، گام مفیدی در جهت انتقال تجربیات مؤثر و اندیشه‌های ناب خانم میرهادی باشد.

 

زهرا اکبری، عضو هیئت تحریریه انجمن دوستداران کودک پویش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *