هیچ انسانی معمولی نیست

 


?اعجوبه فیلمی در مورد پسر نوجوانی با بیماری اختلال ساختار جمجمه‌ و صورت است که از بدو تولد در چهره‌اش وجود دارد. او همیشه از اجتماع دور بوده است اما حالا که او به سال پنجم دبستان رسیده است مادر و پدرش تصمیم می‌گیرند او را به مدرسه بفرستند.

?هر بخش از فیلم درمورد یکی از شخصیت‌های فیلم است؛ بخش مهم آن در مورد رابطۀ آگی با آدم‌های اطرافش است.

?روایت فیلم با تغییر دائمی شخص اول داستان،جلو می‌رود که با داستانی درباره پسربچه‌ای درگیر مشکلاتی آغاز می‌شود، اما به فیلمی در مورد جامعه تبدیل می‌شود.

?به نظر می‌رسد سازندۀ این اثر، استیون شباسکی، درصدد است تا این ایده را طرح و پردازش کند که هیچ انسانی معمولی نیست و حتَی در شرایطی که به نظر می‌رسد نقص جسمی می‌تواند مانع از رشد فردی و اجتماعی فرد بشود هم داشتن خانوده‌ای پشتیبان و همدل در کنار ایجاد بستری برای یادگیری و آموزش منجر به شکوفایی او در عرصه‌های مختلفی خواهد شد.
این فیلم از رمانی به همین نام اقتباس شده است و بسیاری از منتقدان بر این باورند که شباسکی توانسته است در پرداختی حساب شده احساسات و عواطف هر یک از شخصیت‌های فیلم را به خوبی به نمایش بگذارد و به جای نشان دادن تصویری از خانوداه‌ای غمگین و مضطرب از حضور فرزندی با نقص جسمی اتفاقاً شور و هیجان آگی ماجراجو و لیا با آرزوهای بزرگ را نشان بدهد .

?انجمن دوستداران کودک پویش قصد دارد تا در ادامه سلسله نشست‌های مجازی تحلیل فیلم و مستند خود درباره‌ی مسئله مبتلابه مدارس و معلمان که همان تفاوت‌های دانش آموزان در مدرسه است گفت‌وگویی را ترتیب بدهد. روشن است که این تفاوت‌ها اعم از تفاوت‌های ملیتی، جنسیتی، جسمی و… است. بر کسی پوشیده نیست که بینش و نحوۀ تعامل معلمان و اهالی دست‌اندر کار مدرسه با هر یک از این تفاوت‌ها شکل دهندۀ ذهنیت معلمان و افراد جامعۀ فرداست. در جهت تحقق این مهم از کارشناس این حوزه جناب آقای امین افراز،روانشناس و تحلیلگر فیلم، دعوت کردیم تا در این نوبت از نشست‌های تحلیل فیلم همراه ما باشند و ما را در شناخت این تفاوت و شکل مطلوب مواجۀ با تأکید بر فیلم اعجوبه آن یاری کنند.

?مفتخریم تا از شما دعوت ‌کنیم که در این گفت‌وگو حاضر شوید و نقطه نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید که شاید تصمیات امروز ما پلی برای ارتباط بهتر و موثرتر مدرسه و دانش آموزان فردا با یکدیگر باشد.
نویسنده: هانیه شریفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *