کودکان کار در انجمن پویش

🌀انجمن دوستداران کودک پویش در حوزه فعالیت خود، ۵۰ درصد کودکانی را که تحت پوشش دارد کودکان کار هستند.

کارهایی که این کودکان در آنها مشغول به کارند، اغلب کارهای خانگی یا کارِ کارگاه‌های کوچک است. همچنین تعدادی از کودکان در کار تفکیک زباله و مواد بازیافتی هستند.

✨در مصاحبه‌ای که با مدیرداخلی و مسئول آموزش کودکان انجمن پویش داشته‌ایم، درباره‌ی وضعیت فعلی کودکان کار حاضر در انجمن جویا شده‌ایم.

در این مصاحبه مدیر داخلی می‌گوید:《بیشتر کودکانی که مشغول به کار هستند از لحاظ مالی، واقعا نیازمند این درآمد هستند و نمی‌توانند کار‌شان را به طور کامل کنار بگذارند. این کودکان هم دختر هستند و هم پسر. دختر‌ها بیشتر به کارهای خانگی مشغول‌اند و اغلب پسر‌ها بیرون از خانه کار می‌کنند. تعدادی از کودکان نیز به همراه خانواده در کوره پز‌خانه کار می‌کنند. اما همه این گروه‌ها به میزان زحمت و سختی که می‌کشند مزد دریافت نمی‌کنند و نیروی کار ارزانی به حساب می‌آیند. کارگاه‌های اطراف نیز از این فرصت استفاده کرده و این کودکان را به کار می‌گیرند.

همچنین ایشان متذکر شدند بعضی از این کودکان از کار بسیار خسته‌اند و علی‌رغم میل باطنی مجبورند کار کنند. این کودکان حتی نیم ساعت حضور در خانه کودک را ترجیح می‌دهند و از بودن در خانه‌کودک لذت می‌برند. اما تعدادی از کودکان نیز هستند که لذت پول درآوردن هرچند اندک را به درس و مدرسه ترجیح می‌دهند. چرا که فقر فشاری مضاعف آورده و همین‌ که با این پول اندک می‌توانند نیازی از خود را برطرف کنند برای‌شان کافی‌ست.

همچنین ایشان گفتند انجمن پویش در طرحی به نام طرح حمایت تحصیلی و با پیگیری‌های مددکار کمک می‌کند تا کودکان ترک تحصیل نکنند و هزینه‌های تحصیل فشار مضاعف برآنها وارد نکند.》

✨در بخش دیگر این مصاحبه که به سراغ مسئول آموزش کودکان رفته‌ایم و از ایشان درباره نوع آموزش‌‌های سواد پایه و دیگر آموزش‌ها به کودکان کار، جویا شده‌ایم.

مسئول آموزش کودکان می‌گوید:《طی جلسات متعدد با خانواده‌های کودکان آن‌ها را از آسیب‌هاب کار کودکان‌شان و لطمه‌ای که به درس‌شان وارد می‌کند آگاهی داده‌ایم اما بعضی از این بچه‌ها هستند که چه بخواهیم یا نخواهیم مجبورند کار کنند و در آمدی داشته باشند. این کودکان اغلب یا بی سرپرست‌اند یا بد سرپرست و یا والدین بیمار دارند که نمی‌توانند مخارج خانواده را تامین کنند.

در واحد آموزش کودکان سعی بر این است که کودکان ارتباط‌شان را با خانه کودک حفظ کنند و همان چند ساعتی را هم که در بین همسالان خود می‌گذرانند باید غنیمت شمرد. به این کودکان آموزش‌هایی درباره بهداشت کار نیز داده شده.

به مربی‌ها درباره این کودکان آگاهی بخشی شده است و حدالامکان به این کودکان کمتر سخت گرفته‌می‌شود. برای تعدادی از این کودکان خانه کودک جایی امن است و بعضی‌شان گاهی ازفرط خستگی سر کلاس می‌خوابند و مربی این اجازه را به او می‌هد.

✨انجمن دوستداران کودک پویش امیدوار است، روزی برسد که هیچ کودک کاری در جهان نباشد و کودکان بتوانند کودکی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *