روز جهانی پیشگیری از خودکشی

امروز مصادف با 19 شهریور، روز جهانی پیشگیری از خودکشی است که در همکاری با سازمان بهداشت جهانی (WHO) نام‌گذاری شد. هر سال در این روز می‌خواهیم با پیامی منحصر به فرد، از خودکشی جلوگیری کنیم.

«با عمل، امید بسازیم» شعار امسال روز جهانی پیشگیری از خودکشی است. وقتی خبر خودکشی فردی به دیگران می‌رسد، شوک سنگینی به آنها وارد می‌شود. کم نیستند نوجوانانی که به خودکشی فکر می‌کنند. خودکشی، چهارمین علت مرگ و میر در جهان است.

 به عنوان درمانگر، در اتاق درمان با افرادی روبرو بوده‌ام که گاهاً افکار خودکشی داشته‌اند و اگر من در اتاق درمان به عنوان مشاور با آنها صحبت نمی‌کردم، به عنوان فرد عادی اصلا متوجه نمی‌شدم که آنها چنین فکری در ذهن دارند. چون آنها سعی می‌کنند همه چیز را خوب جلوه دهند. بر حال بدشان سرپوش بگذارند. نمی‌خواهند با کسانی که آنها را درک نمی‌کنند از مشکلات‌شان بگویند.

 یاد یکی از آشنایان افتادم که هر وقت او را می‌دیدم با روی گشاده و لبخند به لب، برخورد می‌کرد. من اصلا فکرش را نمی‌کردم که ممکن است چند وقت دیگر به زندگی خودش خاتمه دهد.

ما به عنوان شهروندان عادی برای پیشگیری از خودکشی بهتر است در صحبت با دیگران از سرزنش و نصیحت و مقایسه کم کنیم و بر گوش دادن و همدلی خود بیفزاییم.

همدلی این نیست که صرفا بگویم چه درد بزرگی داری. همدلی یعنی دقیقا خود را جای طرف مقابل بگذاری و از دید او به دنیا نگاه کنی تا رنج او را درک کنی.

✨نویسنده: معصومه خلیلی، روانشناس انجمن دوستداران کودک پویش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *