دانشجو روشنگر یک جامعه
دانشجو میتواند همچون پلی دنیای فرودستان را به دنیای روشنفکران و متفکران یک جامعه متصل کند، پلی که حامل دردهای عمیق مردمانی از طبقهی پایین جامعه است.
معمولا در مراکز مردم نهاد دانشجوها نقش فعالتری را ایفا میکنند و روشنگریهای مثمر ثمرتری هم از خود به جای میگذارند، این جوانها به واقع میتوانند نقش رابط موثری را ایفا کنند که روح، جسم و نظریههای یک متفکر را در مناطق حاشیهای و آسیب پذیر یک منطقه عملی کند.
حال استاد جامعه شناسی را که مملو از نظریههای مختلف برای ایجاد یک نظم اجتماعی است را تصور کنید، در کلاس درس و بین کتابها و مقالههای مختلف میتازد، اما هیچ خبری از پایینترین نقشهی شهر و محل سکونتش ندارد و تمام رنجهای این آدمها برای او جز کلماتی کنار هم در کتاب یا روزنامه بیگانه است، اما دانشجو، فردی که در مسیر کسب علم جادهایی را جلو میرود که ابتدایش از دل آدمهای عام جامعه سر برآورده است و میتواند نزدیکی بیشتری با فهم احساسات جامعه داشته باشد و از طرفی ارتباط قوی به واسطهی کلاس درس با جامعهی متفکر و اساتید برقرار کرده ، از این جهت توان و پتانسیل دانشجو برای آگاهی بخشی به جامعه برای حل مشکلات آن بسیار بالا است.
البته در این میان اساتید فعال در عرصه هم کم نداریم، متفکرانی که عامل قدرت دانشجو برای ساخت جهانی بهتر خواهند بود و از فضای آکادمیک برای حل مشکلات جامعه استفاده میکنند.
امید است که مراکز مردم نهاد که در حوزههای مختلف آسیب اجتماعی برای ایجاد شرایط بهتر فعالیت میکنند به تاثیر شگرفت دانشجو در این حوزه توجه کنند و باعث ایجاد انگیزه برای فعالیت آنها شوند.
نویسنده: نسترن فرخه